9 Dingen die goede leraren nooit doen

Misschien is het wel mosterd na de maaltijd: 9 Dingen die goede leraren nooit doen . Als leraar ben je de regisseur en directeur van een groep leerlingen. Jij krijgt en draagt alle verantwoordelijkheid die daar bij hoort.

Daarmee krijg je een zekere mate van gezag. Dat gezag heb je nodig. Maar dat gezag kun je eveneens zo verspelen. Deze misstappen voor de leraar kun je voorkomen. Realiseer je, dat we allemaal wel eens zo’n blunder hebben begaan. Als je dat beseft, is het gelukkig mogelijk om je handelen als leraar weer op de rails te krijgen.

9 Dingen die goede leraren nooit doen.

1. Gebruik alleen de methode
Als je alleen les geeft door nauwgezet de methode te volgen, dan doe je je leerlingen te kort. Maar dat is niet alleen saai voor hen. Je bewijst je leerlingen hiermee een slechte dienst.

Gebruik je alleen het boek, dan zullen ze heel veel missen. Leerlingen willen graag oefenen, ontdekken en experimenteren. Ze leren juist van jouw kennis en ervaringen.

Uiteindelijk is een boek gewoon een gids met suggesties. Het is de kunst om een verbinding te leggen tussen hetgeen in het boek wordt beschreven, de realiteit, jouw kennis en ervaring en de belevingswereld van de kinderen.

2. Zorg dat je te laat komt

Je wilt graag, dat je leerlingen allemaal op tijd komen. Je kunt het dan niet maken zelf te laat te komen, omdat jij wel hun voorbeeld bent. Wat je van je leerlingen verwacht, moet jezelf kunnen tonen.

Te laat komen heeft nog andere nadelen. Je mist tijd voor de eigen rustige start van die dag. Je mist het contact met je collega’s en je mist het persoonlijke contact met de leerlingen bij de start van de dag.

3. Zittend lesgeven kan best

Een leerkracht, die veel zit, wordt wel eens luiheid en desinteresse verweten. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (ziekte, blessure). Maar lesgeven vanuit je bureaustoel kan echt niet.

Als je wat uitlegt, zorg dan dat je voor je groep staat. Loop door het lokaal en maak echt contact met de groep en individuele leerlingen. Zijn de leerlingen aan het werk, loop dan ook door de klas en help, waar het nodig is.

4. Kinderen uitlachen

Het mag duidelijk zijn, dat je nooit een kind moet uitlachen. Of nog erger: een leerling voor schut zetten. Dat is een pedagogische doodzonde. Een onschuldige grap van jou, kan een kind juist veel pijn doen. Wees daarin eveneens een goed voorbeeld voor je leerlingen.

Je dient als opvoeder en onderwijsgevende oprecht en integer te zijn. Daarentegen is het een groot talent, als je in staat bent om op een juiste wijze humor te gebruiken in jouw klas tijdens de lessen.

5. Een favoriete leerling hebben

Het is verleidelijk bepaalde leerlingen meer (positieve) aandacht te geven dan andere leerlingen. De sportieve leerling wordt b.v. meer gewaardeerd, dan de ‘stijve’ leerling met gym.

Maar onthoudt, dat elke leerling jouw aandacht en zorg nodig heeft. Je kunt het niet maken, de ene leerling meer aandacht en complimenten te geven, dan de andere leerling.

6. Eten, mobiele telefoon voor de klas

Een kopje thee, of koffie drinken voor de klas? Tuurlijk mag dat. Maar doe het dan, als de kinderen wat drinken, of eten. Mogen de leerlingen hun smartphone tijdens jouw uitleg, of les gebruiken?

Waarschijnlijk niet. Doe het dan zelf ook niet. Een goed voorbeeld doet goed volgen. Je kunt best een paar uur zonder.

7. Je geduld verliezen

Het tonen van een sterke negatieve emotie is één van de ergste dingen, die je kunt doen. Ultieme kwaadheid over een leerling, of groep uit je niet in de klas. Gebeurt dit echter vaker, dan kan dat rampzalig zijn. Je bent voor altijd de band met je groep kwijt.

Misschien is het beter om bij een opkomende boosheid even een time-out te nemen. Gewoon even een korte pauze voor jou en de groep? Houd jezelf altijd in de hand.

8. De controle over de groep verliezen

Stel duidelijk je grenzen en regels. Bespreek die met de klas en pas ze consequent toe: er valt niet over te onderhandelen.
Kinderen hebben het haarfijn door, als ze die grenzen steeds kunnen verleggen. Kinderen, die zich er strikt aan houden, voelen zich beet genomen, als ze merken dat die regels niet voor alle leerlingen gelden.

Ben je de controle kwijt over je klas, dan krijg je die bijna niet meer terug. Je moet niet die ‘leuke’ meester of juf willen zijn.
Heb je op een bepaald moment niet de aandacht van je groep, zorg er dan voor dat je die op een positieve manier weer terug krijgt.

9. Veel van het zelfde

Een leuk werkblad is altijd welkom. Maar bij elk vak steeds maar weer een werkblad is oervervelend. Zoek bij verwerkingen en bij het inoefenen naar variatie. Laat leerlingen ook meedenken: Wat vinden jullie leuk? Hoe zullen we dit gaan oefenen?

Kijk eens bij je collega’s. Overleg met parallelcollega’s. Daarnaast is er op internet genoeg te vinden om voor de broodnodige variatie te zorgen.

9 Dingen die goede leraren nooit doen

Herken je bepaalde misstappen? Of zijn ze je helemaal vreemd? Ik ben reuze benieuwd naar jouw persoonlijke ervaringen. En misschien heb je nog tips voor collega’s. Deel ze met mij.
Vast hartelijk bedankt.

Print Friendly, PDF & Email